1.7.2011

איך הפכתי לממציא חלקים לאופניים

הר הטרמלזו, מומלץ לאוהבי העליות 
הייתה זאת שיחת טלפון עם חבר, לפני ארבע שנים בעודי תקוע בפקק של בוקר בצומת מורשה, שלקחה אותי למסלול עם הזדמנות להתנסות בעולם של פיתוח, פטנטים ויצור.  עד אז, השימוש שעשיתי בלימודי הנדסת המכונות נוצל בעיקר להבנת צרכי הלקוחות בבואי ליעץ להם בנושאי תיב"ם. אבל, תמיד סקרן אותי להיות גם מהצד השני. להיות זה שתלוי ביכולות מערכת התכנון כדי לפתח, להציג, לבצע אנליזות ולהוציא שרטוטי ייצור  ולהבין את הקשיים והייתרונות מתוך התנסות אישית.
נסיעת מבחן ראשונה בהרי איטליה
לפני שבוע, 10 דקות לפני שאופניי ההרים נלקחו ב"צ'ק אין" מוקדם על ידי אל על בדרכם לצפון איטליה, הגיעו החלקים מפס הייצור בטיוואן, הורכבו על האופניים ולמחרת כבר נבחנו בהרים סביב לאגם גארדה.
לפני ארבע שנים, כאשר גיא התקשר לשאול האם יש דרך להפוך את הידית של ה Quick Release  אצלו באופניים למפתח משושה. הוא כבר ידע שניתן להשתמש בידית הקיימת ככף מאולתרת להורדת צמיג מהחישוק.  ברכיבות הקצרות ליד הבית, הוא לא לקח כלים ומידי פעם היה חסר לו מפתח משושה. באותו הערב, בבית, הכנסתי את סולידוורקס לפעולה. את SolidWorks למדתי בסוף שבוע אחד בשנת 96 ( באותם ימים, הקורס הרשמי דרש יומיים) כאשר לא יותר מעשרה אנשים בארץ הספיקו להתנסות בתוכנה. לאחר מכן, הייתי כנראה היחידי בעולם שהעביר כל שנה, במשך 14 שנים רצופות, מצגת של "מה חדש בסולידוורקס". אומנם התנסות מבצעית עם התוכנה לא הייתה כלולה לי ברזומה אבל,  עבור מי שאמון היה על מכירת התוכנה, הכרתי אותה לא רע. 
הגרסה ה"מסחרית" של Pedros בשחור מול הגרסה המוקדמת שלי
בעיבוד שבבי וציפוי אנודייז אדום
בלילה שלחתי לגיא את עדכון של הבקשה שלו שכלל כעת אולר כלים שלם יחד עם כלי לתיקון שרשרת המשולב כולו בתוך הידית של השחרור המהיר של הגלגל האחורי. "נהדר" חזר אלי גיא (שהוא גם עורך פטנטים) , "אפשר לקבל על זה פטנט, אני מתחיל בתהליך". פיתוח המוצר הוביל אותנו להתנסות בכמה מהאתגרים שקיימים בתעשייה. כחברה חדשה, ללא משרדים וכאשר כל אחד מאיתנו מועסק בעבודה אחרת, היינו חייבים למצוא כלי תקשורת יעילים. הספקים שעבדנו מולם לייצור הסדרות הראשונות עבדו כולם בסולידוורקס, מה שהקל מאוד על התקשורת. כדי להיות יעיל, הייתי חייב לסנכרן את כל העבודה מול הענן ולמצוא כלים כמו DropBox ו freeCRM שיאפשרו לי לקיים משרד וירטואלי עם גישה למידע מכל מקום בכל שעה ובעלות אפסית. הכלי שפתחנו תוכנן לשמש גם לפתיחת וסגירת פין של שרשרת וככזה הוא אמור לעמוד בעומסים מאוד גבוהים ומכיוון שהוא משמש כחלק מהאופניים, תכננו אותו כך שלא יהיה קל ממנו בעולם. כאשר רוצים לחסוך משקל, אין כמו כלי אנליזה (היום זה נקרא סימולציה) ואופטימיזציה באלמנטים סופיים. לאחר שבחנו את הכלי שיוצר ופתחנו איתו בערך 100 פעמים שרשראות,
סט הכלים באתר של Pedros 
לקחתי כמה אבי טיפוס בתיק גב וטסתי לתערוכת האופניים הגדולה בעולם. לאחר סיבוב ארוך בין כל הביתנים נוצר קשר עם שני יצרני הכלים הגדולים ביותר בארה"ב - Pedros ו פארק . בסופו של דבר, חתמנו על הסכם עם פדרוס והמשך הפיתוח עבר אליהם.  Pedros ממוקמים לא רחוק מהמפקדה של סולידוורקס באזור בוסטון. כאשר בקרתי אצלם באותה השנה , מצאתי את המהנדס שלהם יושב מול סולידוורקס ומעדכן את קבצי התיב"ם שהעברתי לו. זה היה רגע מיוחד לראות את השילוב הזה של תוכנה שאהבתי והייתי חלק מההצלחה שלה יחד עם חלקים שהייתי שותף להמצאה שלהם, מוקף חלקי אופניים במשרד שעוסק בפיתוח חלקים ואביזרים לאופניים.
סט הכלים, שאנחנו קראנו לו QuickTools שינה את שמו אצל Pedros  ל Tulio מתוך מחווה לממציא השחרור המהיר האיטלקי "טוליו קמפניולו". הדוגמאות מסדרת הייצור הראשונה הגיעו לארץ לפני שהמשלוח הגיעה לארה"ב וכך זכינו גם להיות הראשונים לבחון את ה Tulio .

גל

2 תגובות:

  1. עבודה יפה, כל הכבוד

    השבמחק
  2. גל כתבה מדהימה, כמו שכתבת באתר שלך, הרעיון להמציא, לייצר או לשפר, היא באמת הדרך להגשמת החלום, שעוברת לא פעם מרעיון, למודל ממוחשב ומשם לייצור המודל - ייצור של חלק אמיתי, דגם שניתן להחזיק אותו, לבחון, להרכיב , לפרק ולהציג אותו."
    ואת זה אתה באמת הגשמת - ישר כח, איש כשרוני שכמוך. בהצלחה. חנלה

    השבמחק

חפש בבלוג זה